10 GODE RÅD OM MUSIK I FORRETNINGEN

Dato: Den 6. september 2017
Af: Søren Stensby Hansen, Koda

Gode råd om musik i forretningen
  1. Vær opmærksom på lovgivningen
    Vær opmærksom på lovgivningen

    Hvis du spiller musik for dine kunder, er det lovpligtigt at indgå en musikaftale med Koda. Koda er en non-profit organisation, der sørger for, at komponister og sangskrivere får betaling, når deres musik bruges offentligt i forretninger, restauranter, på hoteller etc.

  2. Undersøg hvilken Koda musikaftale du skal have
    Undersøg hvilken Koda musikaftale du skal have

    Det er lovpligtigt at have en musikaftale med Koda, når du bruger musik i din virksomhed. På www.koda.dk/kunde kan du finde den musikaftale, der passer til dig. Spiller du fx kun baggrundsmusik, eller har du fjernsyn, livemusik eller DJ? Der er forskellige priser for forskellige aftaler.

  3. Sørg for at musikken understøtter brandet
    Sørg for at musikken understøtter brandet

    Ligesom farver og interiør er lyd og musik med til at sætte rammerne for kundeoplevelsen. Det er derfor vigtigt, at de værdier og stemninger, der ligger i den musik, virksomheden bruger, understøtter brandets værdier og styrker kundens oplevelse af brandet.

  4. Tag stilling til hvilken stemning kunden skal bringes i
    Tag stilling til hvilken stemning kunden skal bringes i

    Musik har indvirkning på folks humør og stemning. Om du ønsker at kunden skal blive festlig, inspireret, romantisk, glad, melankolsk, så kan det rigtige musikvalg være et stærkt værktøj til at frembringe den ønskede stemning.

  5. Overvej om musikken skal styres centralt eller lokalt
    Overvej om musikken skal styres centralt eller lokalt

    Har du mange lokationer, kan det være en fordel at musikken styres centralt, så du får en ensartet lyd. I nogle tilfælde kan det dog være en fordel, at medarbejderne har frihed til at tilpasse musikken lokalt til den aktuelle stemning. Overvej vigtigheden af ensartethed overfor lokal tilpasning.

  6. Tag stilling til hvordan playlisterne sammensættes
    Tag stilling til hvordan playlisterne sammensættes

    Vil du bruge prædefinerede spillelister, bruge dine medarbejdere, hyre en DJ eller bruge en professionel musikleverandør til at udvikle din musikprofil? Sammensætning af playlister kan være et tidskrævende og omfattende arbejde, som kræver forståelse for musik, lyd og branding.

  7. Sørg for at variere din musik
    Sørg for at variere din musik

    Den samme musik fungerer ikke på alle tidspunkter af dagen, ugen og året. Kundens humør er forskellig mandag morgen og fredag eftermiddag. Sørg for at tilpasse musikken så den afspejler, der hvor kunden er. Musikken kan med fordel varieres, så den underbygger forskellige sæsoner og kampagner.

  8. Tænk på dine medarbejderes motivation
    Tænk på dine medarbejderes motivation

    Hører medarbejderne det samme musik igen og igen, går det ud over deres humør og motivation – og i sidste ende også kundeservicen. Sørg derfor for at have rigeligt med musik på playlisterne, og skift løbende musikken, så medarbejderne ikke bliver trætte af at høre det samme.

  9. Tænk over hvor højt musikken skal spille
    Tænk over hvor højt musikken skal spille

    Skal musikken være diskret og skabe stemning, eller have en fremtrædende rolle? Måske skal den høres ude på gaden og være lokke kunder ind. Uanset hvad, er lydniveauet vigtigt. Er musikken for lav, kan kunden føle sig overvåget og akavet, mens høj musik kan skræmme andre kundegrupper væk.

  10. Tænk over hvilken lydkilde du bruger
    Tænk over hvilken lydkilde du bruger

    En rejsegrammofon i hjørnet af en cafe eller en ghettoblaster i en streetwear butik giver en anden oplevelse end et lukket streamingsystem i baglokalet. Med mange lokationer kan et centralt styret system være en fordel af praktiske årsager. Lydkilden kan have stor betydning for kundeoplevelsen.