10 gode råd om markedsføring af webshops

Den 21. september 2018
Af: Advokat Trine Binderup Larsen, ADVODAN Aalborg A/S

Gode råd om markedsføring af webshops
  1. Udvis god markedsføringsskik og erhvervsskik
    Udvis god markedsføringsskik og erhvervsskik

    Markedsføringsloven kræver at erhvervsdrivende udviser god markedsføringsskik og erhvervsskik, ellers risikerer den erhvervsdrivende at blive mødt med et erstatningskrav.

  2. Spam og uanmodet forretningshenvendelser
    Spam og uanmodet forretningshenvendelser

    Husk altid at man ikke må rette uanmodet henvendelse uden der foreligger et forudgående samtykke.

  3. Indhente samtykke inden markedsføringen gennemføres
    Indhente samtykke inden markedsføringen gennemføres

    Et samtykke skal gives frivilligt, specifikt og informeret.

  4. Reglen i forbindelse med salg af egne tilsvarende produkter
    Reglen i forbindelse med salg af egne tilsvarende produkter

    Der er i visse tilfælde mulighed for at markedsføre sig overfor kunder i forbindelse med salg af egne tilsvarende produkter, hvis en kunde tidligere har købt hos den erhvervsdrivende.

  5. Personer på Robinsonlisten
    Personer på Robinsonlisten

    Kontakt aldrig personer på Robinsonlisten.

  6. 14 dages fortrydelsesret
    14 dages fortrydelsesret

    Forbrugeren har altid mulighed for at fortryde sit køb indenfor 14 dage, hvis købet er sket via internethandel.

  7. Reklamationsret
    Reklamationsret

    Er en vare manglefuld, har forbrugeren 2 års reklamationsfrist.

  8. Beføjelser i forbindelse med mangelfuldvare
    Beføjelser i forbindelse med mangelfuldvare

    Forbrugeren har mulighed for afhjælpning, omlevering, et afslag i prisen eller at hæve købet, såfremt salgsgenstanden lider af en væsentlig mangel.

  9. Oplysningsforpligtelsen over for kunderne
    Oplysningsforpligtelsen over for kunderne

    Hvis man registrerer personoplysninger om kunder, er der er en forudgående forpligtelse til at oplyse om flere forskellige forhold, herunder hvem der er dataansvarlig, hvilke typer af oplysninger der opbevares, og hvor længe disse opbevares.

  10. Hav styr på persondatareglerne
    Hav styr på persondatareglerne

    Når man som erhvervsdrivende har kunder opbevarer man også personoplysninger – husk i den forbindelse at overholde persondatalovgivningen